H. van Wijnen - Since 1864

Zalm, een gezonde keuze

Zoals u waarschijnlijk weet, is met name zalm een vette vissoort die in het algemeen goed is voor je gezondheid. Het is rijk aan goede vetten, Omega-3, dat ontstekingen remt in ons lichaam die als voornaamste veroorzaker van hartziektes, diabetes en reuma worden gezien.

Gezondheidsinstellingen over de wereld adviseren om minimaal twee keer per week vette vis te eten.

De afgelopen jaren zijn veel studies gedaan door overheids- en wetenschappelijke instanties naar het verband tussen voeding en hart- en vaatziekten. De meesten concludeerden dat er een link bestaat tussen het eten van omega-3 rijke vetzuren uit vis en een lager risico op een beroerte en problemen met hart en bloedvaten.

Een paar voorbeelden:

Het Amerikaanse Ministerie van Landbouw (USDA): voedingsrichtlijnen uit 2005.

Door de American Heart Association wordt aanbevolen om minimaal twee keer per week vette vis te eten.

De Joint Health Claims Initiative (JHCI) in Groot-Britannië stelt vast dat olierijke vis bij consumenten kan worden gepromoot als zijnde bevoordelijk voor het hart.

UK Food Standards Agency (FSA) benadrukt in 2004 hun aanbeveling voor wat betreft olierijke vis als zijnde bevoordelijk voor het hart door te stellen dat “Olierijke vis een gezonde keuze is omdat het ook Omega-3 rijke vetzuren bevat”. Ze adviseren mensen zelfs vier porties vis per week te eten.

Het Nederlandse overheidsinstituut (RIVM) stelde vast dat de voordelen van het eten van vette vis vele malen groter is dan een eventueel risico van vis eten.

VKM, the Norwegian Scientific Committee for Food Safety, stelde in 2006 hetzelfde vast.


Zalm is niet alleen een geweldige bron van Omega-3 vetzuren maar ook van vitamines. 

Zalm is goed voor je!